Putem imparti jocurile in patru tipuri, in functie de tipul de implicare pe care o presupun:
Agon – jocuri care au ca trasatura principala competitia, cum ar fi cea mai mare parte a jocurilor de echipa si atletismul;
Alea – cuprinde jocurile de noroc ( in latina ,,alea” insemnand zaruri );
Ilinx sau vertijul grupeaza experientele ce modifica constiinta prin alterarea perceptiei, cum ar fi datul cu parasuta, montagne russe si alte astfel de experiente extreme;
Mimicry – activitati care creaza realitati alternative, cum ar fi teatrul, filmul, dansul, arta in general.
Jocurile au fost create indelungul existentei umanitatii, deoarece faciliteaza concentrarea si implicarea, au reguli ce necesita dezvoltarea de noi capacitati, stabilesc scopuri, implica un feedback imediat si permit controlul.
Toate acestea activitati creaza experiente care ne produc multumire si incantare. Astfel reusim sa iesim, macar pentru moment, din ,,realitatea dominanta” a existentei cotidiene.