Procesul muncii implica in mod inevitabil o combinatie de amenintare si recompensa.
Daca faci ceea ce trebuie, daca executi bine, in timp si profitabil, cu siguranta ca vei fi recompensat ( nu neaparat financiar insa poate fi o lauda, o apreciere, o avansare, etc).
Din contra, daca nu te poti incadra in ceea ce se cere facut, ai mari sanse sa fi amenintat, mustrat, chiar demis.
Amenintarea si recompensa au reprezentat si inca mai reprezinta un mod de a-i determina pe altii sa faca ceea ce trebuie in activitatile in care sunt implicati.
Daca ne uitam mai atent, pana acum totul s-a rezumat la ,, bat” ca mijloc de amenintare si la ,, morcov” ca recompensa.
Pentru a creste productivitatea, de-a lungul timpului, firmele au inceput sa ofere angajatilor morcovi pe masura, mai multi, mai mari, mai spalati, mai frumos ambalati, ceea ce a adus in mare parte satisfactie.
De asemenea, batul a devenit din ce in ce mai contestat din punct de vedere social, iar angajatorii l-au capitonat sau chiar l-au ascuns, pretinzand ca nu au asa ceva, pana in momentul in care se impunea folosirea lui.
Ca urmare a folosirii acestor doua mijloace – bat sau morcov, performanta a inregistrat un relativ progres constant.
Problema este ca de ceva timp, pe plan mondial, datorita constrangerilor economice tot mai accentuate, maririle salariale sunt tot mai rare si neconsistente, obtinute in urma unor negocieri dure. Pe perioada declinului economic, multi se tem sa nu isi piarda jobul si devin disperati sa atinga niveluri mai ridicate de performanta si raman fara morcovi.
Criza economica, recesiunea, afecteaza mult economicul, bugetele companiilor si implicit, gramada de morcovi pe care firmele sunt dispuse sa le ofere angajatilor.
Distribuirea morcovilor este din ce in ce mai firava, ceea ce poate conduce la o stare de demotivare a angajatilor.
Analogia morcovului si a batului isi are originea in motivarea magarilor. Daca tratam oamenii analog, si performanta va fi asemanatoare.
Cercetarile actuale indica faptul ca trebuie sa ne schimbam ideile in mod fundamental in ceea ce priveste motivatia. Daca dorim sa ajungem cu adevarat la performanta, este necesar sa ajutam oamenii sa ajunga la nivelul superior al automotivarii si al autoactualizarii. Conceptul este destul de vechi, elaborat de Maslow, insa prea putin pus in practica din pacate.
Pana atunci intrebarea ramane: ce facem cu scaderea ingrijoratoare a morcovilor?
1 Comment
Ce facem cu scaderea ingrijoratoare a morcovilor?
Invatam angajatii sa isi planteze, creasca si recolteze proprii morcovi, de dimensiunile preferate, etc., la standardele de calitate preferate, cu „niscaiva” sprijin la nevoie. E important sa ii orientam insa spre a cultiva bio.